Programy specifické primární prevence rizikového chování
Chcete předejít rizikovému chování dětí anebo
podpořit dobré vztahy ve třídě ?
Nabízíme programy primární prevence rizikového chování pro děti ve věku 6 – 15 let a to formou prožitkových lekcí, interaktivních besed s prvky zážitkové pedagogiky (viz přehled programů níže).
Nabízíme dlouhodobou spolupráci, programy přizpůsobíme aktuální atmosféře v kolektivu, zkušenostem dětí a jejich postojům.
Poslání
Posláním programů specifické primární prevence je předcházet vzniku, popřípadě rozvoji rizikového chování, zvýšit informovanost v této oblasti a usilovat o zdravý a bezpečný způsob života dětí a dospívající mládeže.
Cíle
Cílem realizace programů specifické primární prevence je vést děti k tomu, aby si samy odpovídaly na nejrůznější otázky týkající se sociální adaptace a komunikace. Prevencí ovlivňujeme postoje dětí tak, aby se vyhnuly násilnému a nesociálnímu chování, manipulaci a jinému rizikovému chování (šikanování, agresi, kyberšikaně, závislostnímu chování, apod……). Těžištěm práce je nejen přímé zabývání se problémovými skutečnostmi, ale také posilování zdravého sebevědomí a zodpovědnosti, upevňování a posilování pozitivních hodnot a postojů, kvalitní a rozvíjející se komunikace a tolerance.
Cílová skupina
Programy jsou určeny pro třídní kolektivy základních škol, příp. víceletých gymnázií ( prima-kvarta), pro žáky speciálních a praktických škol ve věku od 6 do 15 let.
Popis realizace programů
Dlouhodobé programy specifické primární prevence – při těchto programech je u dětí a dospívající mládeže posilováno zdravé sebevědomí a zodpovědnost, upevňování a posilování pozitivních hodnot a postojů, rozvíjení komunikace a tolerance tak, aby se problémům rizikového chování předcházelo, aby nevznikly, popřípadě se jejich výskyt minimalizoval. Jednotlivé programy na sebe navazují a zaměřují se na řadu typů rizikového chování, kterým je snaha předejít.
Práva klientů
Práva příjemce programů:
- Využít nabídku bloku programů specifické primární prevence dle nabídkového katalogu a objednat si program pro svoji cílovou skupinu.
- Objednat si program dle katalogu osobně, popřípadě telefonicky.
- Účast pedagoga při programu.
- Podání stížnosti a ústní či písemmou formou.
- Poskytovatel bude řešit vzniklé situace, pokud to půjde ihned přímo na místě nebo na svých pravidelných provozních poradách a příjemce bude o výsledku šetření informován písemně, případně při osobní schůzce.
- V případě, že příjemce není spokojen s poskytovanými programy nebo ho k tomu vedou jiné důvody, může smlouvu vypovědět písemně s výpovědní lhůtou 1 měsíc ode dne odeslání.
Práva poskytovatele programů:
- V případě nezajištění odpovídajících podmínek ze strany příjemce programu může být objednávka zrušena. Poskytovatel a příjemce domluví náhradní termín.
- Poskytovatel nebude poskytovat programy přesahující jeho kompetence a nabídku. V případě zájmu o jiné programy bude doporučeno poskytovatelem jiné zařízení.
- V případě nedodržení či opakovaného neplnění podmínek ze strany příjemce může poskytovatel vypovědět smlouvu písemnou formou s výpovědní lhůtou 1 měsíc ode dne odeslání.
- Poskytovatel má právo z kapacitních důvodů návrh objednávky odmítnout.
PRÁVA DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍ MLÁDEŽE PŘI PROGRAMECH SPECIFICKÉ PRIMÁRNÍ PREVENCE
Při programech máš právo:
- právo účastnit se programu
- právo aktivně se zapojovat do programu
- právo vyjádřit svůj názor
- právo na respekt
- právo na své vlastní jméno (bez hanlivých urážek, přezdívek)
- právo podělit se svými starostmi i radostmi z domova a okolí kolem sebe, které mohou vyplynout z programu
- právo požádat pracovníka o pomoc, máš-li jakýkoliv problém nebo trápení, právo na anonymitu
…..ale také platí pravidla:
- respektuj pracovníka
- dodržuj začátek programu
- nemluv nevhodně (vulgárně)
- nechovej se agresivně
- buď ohleduplný a zachovávej respekt ke svým spolužákům
- nevykřikuj, vždy se přihlas o slovo – při jednotlivých technikách budeš mít prostor sdělit svůj názor, své připomínky či náměty
Vyřizování stížností
Podání stížnosti
- Stěžovatelem může být jakákoliv fyzická i právnická osoba, zde nejčastěji žák/žákyně, učitel(ka), ředitel(ka), rodič žáka/žákyně.
- Stížnost může být podána na kvalitu služby, na personální obsazení a jeho počínání.
- Při řešení stížnosti je kladen důraz na dodržování Etického kodexu.
- Vedoucí zařízení, případně statutární zástupce má povinnost stížnost vyřešit do 1 měsíce od data podání, a to v písemné podobě způsobem možným pro daný případ (předáním na programu, zasláním na uvedenou adresu, elektronická odpověď). Osoby, jichž se stížnost týká, se mohou proti rozhodnutí odvolat, a to do 15 dnů od předání rozhodnutí.
Způsoby podání
- Ústně – ústní stížnosti přijímá pracovník, který je nadřízen pracovníkovi, proti kterému je stížnost podána. Pokud se jedná o běžné provozní záležitosti může stížnost přijmout pedagogický pracovník.
- Telefonicky na čísle:
577 341 446 – vedoucí – Mgr. et Mgr. Dana Kozubíková nebo
737 140 346 – statutární zástupce Mgr. Naděžda Zemánková
577 341 446 – pedagogický pracovník – Bc. Romana Slováková - Písemně – lektorovi nebo na adresu: nám. Mezi Šenky 19, 763 21 Slavičín.
- Při osobním setkání s pracovníkem, který realizuje program, s vedoucí služby, případně statutárním zástupcem.
- Anonymně – do krabice „Stížnosti a připomínky“ přímo v zařízení nebo do poštovní schránky umístěné před vstupem do zařízení. Dále je možno využít „Schránku důvěry“ ve školách.
Stížnost by měla obsahovat:
- Identifikační údaje stěžovatele v případě, že stížnost není anonymní (doporučujeme uvést jméno a příjmení, adresu, případně email).
- Důvod stížnosti – co se událo, jak se cítí stěžovatel poškozen.
- Cíl stížnosti – za jakým účelem je stížnost podána, co jí má být dosaženo.
Navíc může stížnost obsahovat:
- Vymezení zúčastněných osob – tedy osob, jichž se stížnost týká.
- Návrh nápravy – tedy představu stěžovatele ohledně formy nápravy.
Přehled programů specifické primární prevence rizikového chování
Programy pro 1. – 3. třídu
- Příběhy Bárky a Klárky I. díl
- Příběhy Bárky a Klárky II. díl
- Příběhy Bárky a Klárky III. díl
- Moje osobní bezpečí
- Spokojená třída
Programy pro 3. – 4. třídu
- Den s Luckou
- Planeta přátelství
- Děkuji, prosím, promiň
- Třída – malé království
- Spokojená třída
Programy pro 4. – 5. třídu
- Jak vidím sám sebe
- Jsem sám sebou?
- STOP drogy NE!
- Spokojená třída
Programy pro 5. třídu
- Před problémy neutíkej
- Podívej se kolem
- Chovám se bezpečně?
- Řekni kdo jsem
- Jak na šikanu?
- Cizinci a my
- Hravě zdravě
- Bezpečí na internetu
- Jak vidím sám sebe
- Spokojená třída
Programy pro 6. – 7. třídu
- Řekni kdo jsem
- Hravě zdravě
- Umím správně komunikovat?
- Šikana in@č
- Cizinci a my
- Dej STOP šikaně!
- Podívej se kolem
Programy pro 8. – 9. třídu
- Drogy a Já
- Umím se prosadit a být tolerantní?
- Co vím o závislosti?
- Cesta z bludného kruhu
- Já a my spolu ve světě
- Zvládám stres?
- Vztahy a Já
- Krása a zdraví
- Moje sebereflexe
- Prevence hrou
- Umím správně komunikovat?