Programy specifické primární prevence rizikového chování

Chcete předejít rizikovému chování dětí anebo
podpořit dobré vztahy ve třídě ?

Nabízíme programy  primární prevence rizikového chování pro děti ve věku 6 – 15 let a to formou prožitkových lekcí, interaktivních besed s prvky zážitkové pedagogiky (viz přehled programů níže).

Nabízíme dlouhodobou spolupráci, programy přizpůsobíme aktuální atmosféře v kolektivu, zkušenostem dětí a jejich postojům.

Poslání

Posláním programů specifické primární prevence je předcházet vzniku, popřípadě rozvoji rizikového chování, zvýšit informovanost v této oblasti  a usilovat o zdravý a bezpečný způsob života dětí  a dospívající mládeže.

Cíle

Cílem realizace programů specifické primární prevence je vést děti k tomu, aby si samy odpovídaly na nejrůznější otázky týkající se sociální adaptace a komunikace. Prevencí ovlivňujeme postoje dětí tak, aby se vyhnuly násilnému a nesociálnímu chování, manipulaci a jinému rizikovému chování (šikanování, agresi, kyberšikaně, závislostnímu chování, apod……). Těžištěm práce je nejen přímé zabývání se problémovými skutečnostmi, ale také posilování zdravého sebevědomí a zodpovědnosti, upevňování a posilování pozitivních hodnot a postojů, kvalitní a rozvíjející se komunikace a tolerance.

Cílová skupina

Programy jsou určeny pro třídní kolektivy základních škol, příp. víceletých gymnázií ( prima-kvarta), pro žáky speciálních a praktických škol ve věku  od  6 do 15 let.

Popis realizace programů

Dlouhodobé programy specifické primární prevence – při těchto programech je u dětí a dospívající mládeže posilováno zdravé sebevědomí a zodpovědnost, upevňování a posilování pozitivních hodnot a postojů, rozvíjení komunikace a tolerance tak, aby se problémům rizikového  chování předcházelo, aby nevznikly, popřípadě se jejich výskyt minimalizoval. Jednotlivé programy na sebe navazují  a zaměřují se na řadu typů rizikového chování, kterým je snaha předejít.

Práva klientů

Práva příjemce programů:

  • Využít nabídku bloku programů specifické primární prevence dle nabídkového katalogu a objednat si program pro svoji cílovou skupinu.
  • Objednat si program dle katalogu osobně, popřípadě telefonicky.
  • Účast pedagoga při programu.
  • Podání stížnosti a ústní či písemmou formou.
  • Poskytovatel bude řešit  vzniklé situace, pokud to půjde  ihned přímo na místě nebo na svých pravidelných provozních poradách a příjemce bude o výsledku šetření       informován písemně, případně při osobní schůzce.
  • V případě, že příjemce není spokojen s poskytovanými programy nebo ho k tomu vedou jiné důvody, může smlouvu vypovědět písemně s výpovědní lhůtou 1 měsíc ode dne odeslání.

Práva poskytovatele programů:

  • V případě nezajištění odpovídajících podmínek ze strany příjemce programu může být objednávka zrušena. Poskytovatel a příjemce domluví náhradní termín.
  • Poskytovatel nebude poskytovat programy přesahující jeho kompetence a nabídku. V případě zájmu o jiné programy bude doporučeno poskytovatelem jiné zařízení.
  • V případě nedodržení či opakovaného neplnění podmínek ze strany příjemce může poskytovatel vypovědět smlouvu písemnou formou s výpovědní lhůtou 1 měsíc ode dne odeslání.
  • Poskytovatel má právo z kapacitních důvodů návrh objednávky odmítnout.

PRÁVA DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍ MLÁDEŽE PŘI PROGRAMECH SPECIFICKÉ PRIMÁRNÍ PREVENCE

Při programech máš právo:

  • právo účastnit se programu
  • právo aktivně se zapojovat do programu
  • právo vyjádřit svůj názor
  • právo na respekt
  • právo na své vlastní jméno (bez hanlivých urážek, přezdívek)
  • právo podělit se svými starostmi i radostmi z domova a okolí kolem sebe, které mohou vyplynout z programu
  • právo požádat pracovníka o pomoc, máš-li jakýkoliv problém nebo trápení, právo na anonymitu

…..ale také platí pravidla:

  • respektuj pracovníka
  • dodržuj začátek programu
  • nemluv nevhodně (vulgárně)
  • nechovej se agresivně
  • buď ohleduplný a zachovávej respekt ke svým spolužákům
  • nevykřikuj, vždy se přihlas o slovo – při jednotlivých technikách budeš mít prostor sdělit svůj názor, své připomínky či náměty

Vyřizování stížností

Podání stížnosti

  • Stěžovatelem může být jakákoliv fyzická i právnická osoba, zde nejčastěji žák/žákyně, učitel(ka), ředitel(ka), rodič žáka/žákyně.
  • Stížnost může být podána na kvalitu služby, na personální obsazení a jeho počínání.
  • Při řešení stížnosti je kladen důraz na dodržování Etického kodexu.
  • Vedoucí zařízení, případně statutární zástupce má povinnost stížnost vyřešit do 1 měsíce od data podání, a to v písemné podobě způsobem možným pro daný případ (předáním na programu, zasláním na uvedenou adresu, elektronická odpověď). Osoby, jichž se stížnost týká, se mohou proti rozhodnutí odvolat, a to do 15 dnů od předání rozhodnutí.

Způsoby podání

  • Ústně – ústní stížnosti přijímá pracovník, který je nadřízen pracovníkovi, proti kterému je stížnost podána. Pokud se jedná o běžné provozní záležitosti může stížnost přijmout pedagogický  pracovník.
  • Telefonicky na čísle:
    577 341 446  – vedoucí – Mgr. et Mgr. Dana Kozubíková   nebo
    737 140 346  – statutární zástupce Mgr. Naděžda Zemánková
    577 341 446  – pedagogický  pracovník – Bc. Romana Slováková
  • Písemně – lektorovi nebo na adresu: nám. Mezi Šenky 19, 763 21 Slavičín.
  • Při osobním setkání s pracovníkem, který realizuje program, s vedoucí služby, případně statutárním zástupcem.
  • Anonymně – do krabice „Stížnosti a připomínky“ přímo v zařízení nebo do poštovní schránky umístěné před vstupem do zařízení. Dále je možno využít „Schránku důvěry“ ve školách.

Stížnost by měla obsahovat:

  • Identifikační údaje stěžovatele v případě, že stížnost není anonymní (doporučujeme uvést jméno a příjmení, adresu, případně email).
  • Důvod stížnosti – co se událo, jak se cítí stěžovatel poškozen.
  • Cíl stížnosti – za jakým účelem je stížnost podána, co jí má být dosaženo.

Navíc může stížnost obsahovat:

  • Vymezení zúčastněných osob – tedy osob, jichž se stížnost týká.
  • Návrh nápravy – tedy představu stěžovatele ohledně formy nápravy.

Přehled programů specifické primární prevence rizikového chování

Programy pro 1. – 3. třídu

  • Příběhy Bárky a Klárky I. díl
  • Příběhy Bárky a Klárky II. díl
  • Příběhy Bárky a Klárky III. díl
  • Moje osobní bezpečí
  • Spokojená třída

Programy pro 3. – 4. třídu

  • Den s Luckou
  • Planeta přátelství
  • Děkuji, prosím, promiň
  • Třída – malé království
  • Spokojená třída

Programy pro 4. – 5. třídu

  • Jak vidím sám sebe
  • Jsem sám sebou?
  • STOP drogy NE!
  • Spokojená třída

Programy pro 5. třídu

  • Před problémy neutíkej
  • Podívej se kolem
  • Chovám se bezpečně?
  • Řekni kdo jsem
  • Jak na šikanu?
  • Cizinci a my
  • Hravě zdravě
  • Bezpečí na internetu
  • Jak vidím sám sebe
  • Spokojená třída

Programy pro 6. – 7. třídu

  • Řekni kdo jsem
  • Hravě zdravě
  • Umím správně komunikovat?
  • Šikana in@č
  • Cizinci a my
  • Dej STOP šikaně!
  • Podívej se kolem

Programy pro 8. – 9. třídu

  • Drogy a Já
  • Umím se prosadit a být tolerantní?
  • Co vím o závislosti?
  • Cesta z bludného kruhu
  • Já a my spolu ve světě
  • Zvládám stres?
  • Vztahy a Já
  • Krása a zdraví
  • Moje sebereflexe
  • Prevence hrou
  • Umím správně komunikovat?